söndag 17 maj 2009

En bästa vän

Jerry Seinfeld tar upp problematiseringen kring en del i vardagsmål etablerade begrepp som skulle kunna skapa en del missförstånd om situationen blev sådan. Han påpekar att brudgummens "best man" torde ha all tänkbar grund att ifrågasätta varför bruden vill gifta sig med just mannen vid sin sida. "If I'm the best man, why is she marrying him?"
Han är rolig den där killen.

Jag vet att det finns så många vardagliga uttryck vi använder oss av som vi inte har mage att reflektera över och kanske rentav undra varför vi säger saker just så. Kanske finns det inte några egentligen. Kanske hittar jag bara på. Jag vet dock att det finns ett sammanhang då jag ständigt hajar till och vill börja ifrågasätta. När jag samtalar med en kär vän och den här vännen i förbifarten säger: "Ja, men du vet Esmeralda, min bästa vän". Här vill jag pausa och tänka en stund.
Att ha en bästa vän är väl fint kanske och jag vet att det här är just ett sådant vardagligt uttryck man egentligen inte ska lägga ner så mycket kraft och energi att vända och vrida på. Det bara är så liksom. Ändå kan jag inte låta bli. Att ha en bästa vän som inte är jag men ändå sitta och prata med mig, får mig att känna lite som att jag inte riktigt räcker till. Må så vara att det är en skev självbild som bidrar en smula till dessa reflektioner men om du tänker efter, kan du inte också känna så? På något vis känns det lättare att acceptera att människor har nära vänner och vänner de känt en längre tid men bästa lägger in en stark värdering. Att vara bäst i något är att utesluta alla de som inte är det.
Alla människor runt omkring en ger en ju många olika saker och man har en unik relation med var och en. Visst kan jag tycka att en vän är en bättre lyssnare än en annan. Kanske är det just därför jag vänder mig till henne när jag behöver prata. En annan vän kanske är otroligt bra på att få mig att känna mig äkta just här just nu.
När jag sitter med en nära vän och hon talar om sin bästa vän så tänker jag: "Om det är hennes bästa vän, varför sitter hon här med mig?"

1 kommentar:

Anna sa...

Jag har tänkt exakt samma sak flera gånger om... Scary. :) Som barn bytte man bästis flera gånger, det är tur att man lärt sig med åren att alla ens vänner är underbara...
Återigen: Du skriver sjukt bra. :)

Ses i veckan! ;)